وبلاگ رسمی و شخصی آریا آدینی

وبلاگ رسمی و شخصی آریا آدینی

فاصله ها را با یک نگاه میشود برچید ، فاصله ها را برچین ، نگاهم کن

 توجه:

این مقاله رو من شخصا نوشتم و با توجه به اطلاعات شخصیم...

از هیچ جا کپی نشده... و هیچ منبای ندارد...


نقدی بر دارم نمایشی

 درام در واقع نوعی نوشته در قالب داستان ، شعر ، فیلم نامه یا ... است که واقعیات تلخ زندگی انسان را بیان

میکند و در اغلب اوقات می توان آن را در هنر سینما و نمایش اوج قدرت نمایشی یک نویسنده دانست.

چرا که هنر نوشتن یک درام ناب در یک نویسنده زمانی به اوج میرسد که آن را در فالب حرکات فیزیکی و دنیای خلق

شده توسط وی به مخاطب تلقین کند.

تجربه نگارش درام های نمایشی ثابت کرده که یک درام ناب میتواند اثر غیر قابل باوری بر مخاطب خود بگذارد.

در واقع آنچه درام را به این قدرت دست نیافتنی در میان سبک اصلی سه گانه ( درام - تراژدی - طتز ) رسانده بیدار 

کردن احساسات و حس همدردی مخاطب است و حس همدردی با کارکتر مورد نظر این پیش فزض را در مخاطب

خود بوجود می آورد که روزی مقابل یک شخصیت در زندگی حقیقی خود وی را درک کند و طبق نظریات

جامعهشناسان درک از اطرافیان اولین پون مثبت برای برقراری یک ارتباط خوب و صمیمی و حتی رسمی است ،

اینجاست که ارزش یک درام در مقیاسی هر چند کوچک ولی کاربردی در زندگی حقیقی انسان و جایی به دور از پرده

سینما به چشم میخورد.

درام از همان ابتدا خود را از دنیای ادبیات کودکانه و داستانهای فانتزی و سرگرم کننده جدا کرد و به مخاظبین خود

اثبات کرد که برای درک درام واقعی نیاز به منطقی بالغ و رشد کرده است.

آنچه که این روزها دغدغه درام نویسان میباشد در واقع تنها بودن درام در بعضی جوامع است. برای مثال جوامعی

چون فرانسه ، ایتالیا و همچنین اسپانیا سینمای درام را میپسندند و از آن استقبال بی نظیری میکنند.

اما در جواماعی مانند جامع ما مردم به علت داشتن دغدغه های فکری روزمرعه یا هر عامل دیگری یه اصطلاح با

درام قهرند به زبان ساده تر درام در این جوامع "مخاطب خاص" تلقی میشود.

در یک درام نمایشی آنچه میتواند برای خلق درامی مطلوب به یک نویسنده کمک کند در واقع پدیده اینسالیشن

است.

در پدیده INESTALITION نویسنده قادر است به کمک چیدمان اشیا و افراد و همچنین با بهره گیری از یک موسیقی

مناسب موضوع مورد نظر خود را به مخاطب تلقین نماید.

البته نویسنده در درام نمایشی میتواند برای پایین آوردن سطح درام خود از دیالوگ ها نیز استفاده کند ولیکن گاهی

اوقات سطح درام تا حدی بالا میرود که حتی با وجود اورلب کردن (تلفیق) این دو عامل نیز به سختی میتوان منظور

نویسنده را درک کرد و حتی برای بعضی افراد گنگ و مبهم میباشد...

و این نه تنها از جذابیت درام نمیکاهد بلکه درام را نزد مخاطب واقعی خود محبوبتر میسازد.

حسن دیگر درام نسبت به سبک های دیگر چند پهلو بودن و منعطف بودن آن میباشد... 

بدین معنا که:

یک درام نویس حرفه ای میتواند در یک اثر چند موضوع را با یکدیگر تلفیق کند.

بهترین نمونه برای اثبات این مدعا فیلم سینمایی " سینما پارادیزو" میباشد که محصول مشترک کشور فرانسه و

ایتالیاست و به جرات میتوان آنرا یگانه شاهکار دنیای  درام دانست.

 " جوزپه تورناتوره " نویسنده و کارگردان این اثر که سابقا عکاس و تدوین گری بیش نبوده با خلق این اثر بینظیر 

که البته دومین کار وی بوده به جهانیان اثبات کرد که یک درام خوب را یک نویسنده خوب خلق نمیکند بلکه یک بیننده

خوب خلق میکند!!! 

جالب ترین نکته در باره ی این فیلم این است که نویسنده در یک سوم آغازین مخاطب خود را میخنداند و در یک سوم

میانی فیلم مخاطب را با داستان درگیر میکند و در یک سوم پایانی فیلم اشک مخاطب خود را سرازیر میکند.

این تغییر حالت و مانور میتواند به کمک چند پهلویی داستان یا اثر رخ دهد ، البته نویسنده برای موفقیت در خلق 

چنین موقعیت هایی باید  معلومات بالایی داشته باشد .

مورد دیگری که در خلق یک درام ناب موثر است در واقع همان چیزیست که امروزه جلوی پیشرفت درام ما را گرفته.

بهره گیری از صحنه های احساسی و اجتناب از ممیز های بی مورد.

بدین معنا که برای یک نویسنده نباید دغدغه خود سانسوری و محدودیت وجود داشته باشد.

به عبارتی گویاتر مهم ترین عامل ویران کننده ی یک اثر درام سانسورهای بی جا و بی مورد است.

در یک درام حتی مبتذل ترین سکانسها به شرط داشتن ساختاری آگاهانه و هوشیارانه میتوانند به اثر مثبت خود را

بر مخاطب بگذارند برای مثال در آثاری مثل پارادیزو - مالنا - ستاره ساز و غریبه موزیک،سکانسهای مبتذل را به 

محبوبترین و حتی اشک آور ترین سکانسها تبدیل کرده.

و جالب است بدانید که موضوع اصلی فیلم پارادیزو به رغم چند پهلو بودنش همین سانسورها و ممیز هاست.

پارادیزو بیانگر نابودی سینما به دست قیچی های برنده ی نگاتیو های ارزشمند یک نویسنده است.

سکانسهایی که برای خلق هر کدام از آنها ساعتها زمان و انرژی گذاشته شده.

اما...

در صورتی که صحنه های ممیزی بطور ناشیانه و ناکارآمد در فیلم چیده و اکران گردند آنگهاه میتوان گفت که ارزش

درام زیر سوال رفته ، چرا که درام پدیده ایست که برای اثبات تفاوت میان  عشق واقعی و عشق شهوانی میکوشد

و استفاده از سکانسهای ناموفق بیان نویسنده را عوض کرده و حتی میتواند منظور را کاملا معکوس برساند.

مهمترین عامل برای جلوگیری از این اتفاق ناگوار در یک درام موسیقی میباشد.

    در اواسط متن به وجود سانسورها و به طبع آن پایین آمدن کیفیت درام اشاره کردم ، با این حال برای جامعه ما

موضوعی جایگزین ایده های تینیجری و عاشقانه شده که در واقع برگ برنده ایست برای سینمای ما.

"دفاع مقدس" را میتوان ناجی سینمای درام دانست چرا که دفاع مقدس به رقم اتفاقات تلخ و متعدد و مستندی که

در خود جای داده میتواند جای خالی داستانهای تینیجری و عاشقانه را پر کرده و صرف نظر از این بحث ناخواسته

یک راهنما برای نویسندگان ما محسوب میشود. به این خاطر که در ژانر دفاع مقدس جایی برای فانتزی نوشتن و

لودگی های مرسوم نیست و این خود باعث میشود که نویسنده در نگارش احتیاط نماید و از مسیر اصلی دور نشود.

البته این نوع درام ها نیز مقیاس و معیار اندازه گیری خاص خود را دارند و از عیب و اشتباهات فردی به دور نیستند.

ادامه دارد...

 

 

 

 

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: آریا آدینی ׀ تاریخ: جمعه 26 آبان 1386برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , farhangshahr23.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com